Boekhoud tips – Jouw boekhouding op orde

Boekhoud tips. Als ondernemer ben je vaak enorm creatief en gedreven om geld te verdienen. Er is echter ook een andere kant van ondernemen. Boekhouden. Je boekhouding is enorm belangrijk en je kunt er ook niet om heen. Voor jezelf maar ook voor de belastingdienst is een goede boekhouding cruciaal. Je zult dus, of je het nou leuk vind of niet, een goede boekhouding moeten voeren. Onze tips helpen je om jouw boekhouding op orde te krijgen!

Tip 1: Schoenendoos

Zorg dat je ergens in huis of op je kantoor een schoenendoos hebt waar je alle administratie in stopt. Houd alles netjes bij elkaar. Of je er nou direct iets mee doet of niet, zorg ervoor dat je het direct in je schoenendoos stopt zodat er niets weg kan raken.

Tip 2: Houd je administratie bij

Laat het niet opstapelen en zorg dat je regelmatig de hele schoenendoos uitzoekt en zorgt dat alles op de juiste manier gearchiveerd word. Je kunt ervoor kiezen om hier een aantal mappen voor te maken. Ook kun je dit digitaal doen met een boekhoud programma. Er zijn verschillende programma’s te vinden waarbij je alleen maar een foto hoeft te maken van iedere factuur of bon zodat dit direct opgeslagen word.

Tip 3: Doe je administratie op vaste momenten

Heb je iedere maandag ochtend wat tijd over? Of administreer je liever op zondag avond? Het maakt niet uit wanneer je het precies doet maar plan hier vaste momenten voor. Structuur is erg belangrijk. Dit zorgt er ook voor dat het niet in je hoofd blijft zitten. Als je een factuur binnen krijgt gooi je deze in je schoenendoos en je weer dat je deze zondagavond betaald. Je hoeft dan dus verder niets te onthouden en je er niet druk over te maken.

Tip 4: Minimaliseer je administratie

Zorg dat je administratie zo overzichtelijk mogelijk blijft. Zo hebben wij voor onze winkel bijvoorbeeld afspraken met leveranciers waar we elke dag bestellen. In plaats van elke dag een factuur te sturen krijgen we iedere dag een bevestiging en 1 keer per week een weekfactuur. Dit scheelt administreren en mutaties op je bank. Daarnaast laten wij bedragen van onze webshop 1 keer per week overmaken naar onze rekening. Ook dit scheelt honderden mutaties per maand. Hoe overzichtelijker en simpeler je je bedrijf kunt maken, hoe beter!

Tip 5: Facturen e-mail

Het is handig om een facturen email aan te maken. Maak een facturen@jebedrijfsnaam.nl aan en laat alle leveranciers de facturen hier naartoe sturen. Zorg dat er alleen facturen op binnen komen. Zo houd je je mailbox opgeruimd. Krijg je per ongeluk een factuur in een andere mailbox? Dan kun je deze doorsturen naar je facturen mail. Zo houd je alles netjes bij elkaar.

Tip 6: Zakelijke rekening

Om alles netjes gescheiden te houden, net zoals met je facturen email hierboven, is het ook belangrijk om een zakelijke rekening te openen. Als eenmanszaak kun je je privé rekening gebruiken maar doe dit alsjeblieft niet. Voor een paar euro per maand open je een zakelijke rekening en heb je alles netjes gescheiden. Dit voorkomt heel veel fouten en stress in de toekomst.

Tip 7: Overzichten

Als je alles invoert in een boekhoudprogramma kun je hier mooie overzichten uit halen. Je kunt precies zien hoe je bedrijf er voor staat en welke onderdelen winstgevend zijn en welke niet. Zo kun je ondernemen op basis van feiten en cijfers. Dit kan enorm helpen bij het groeien van je bedrijf. Je doet het dus niet alleen voor de belastingdienst maar ook voor jezelf.

Tip 8: Boekhouder / accountant

Laat je administratie controleren door een boekhouder of accountant. Minimaal als je je jaaraangifte gaat doen. Naast dat de kans op fouten kleiner is verdienen deze mensen zichzelf vaak ook direct weer terug. Vaak zijn er nog wel aftrekposten te vinden waar je gebruik van kunt maken. Dit kost in eerste instantie geld maar levert over het algemeen nog veel meer op.

Tip 9: Uitbesteden

Draait je zaak goed en ben je zelf niet zo’n held op het gebied van boekhouden? Besteed het dan uit. Een goede boekhouding is enorm belangrijk. Houd een vinger aan de pols en zorg dat je weet wat er in jouw bedrijf gebeurd maar laat het inboeken en organiseren over aan iemand die er wel goed in is. In eerste instantie zul je het zelf moeten doen met bovenstaande tips maar als je er geen lol in hebt is het verstandig om dit zodra je zaak dit kan dragen uit te besteden.

Heb je zelf nog boekhoud tips? Laat het weten onder dit artikel!

Lees hier al onze artikelen over Ondernemen.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *