Youngtimer regeling – Een voordelige Maserati

Youngtimer regeling – Een voordelige Maserati 

Misschien heb je er wel eens van gehoord; de Youngtimer regeling. Dit is een fiscaal aantrekkelijke regeling voor ondernemers die een auto op de zaak willen rijden. Als je een auto op de zaak zet kun je alle kosten aftrekken van de belasting. Ook kun je de BTW terug vragen over de aanschaf (mocht dit er op zitten) en alle kosten.

Privé gebruik

Op het moment dat je een auto op de zaak hebt en deze meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt krijg je bijtelling. In dit artikel gaan we dus uit van het feit dat je de auto ook privé wil gebruiken. Als dit niet het geval is kun je de auto helemaal zakelijk rijden en heb je niets te maken met bijtelling.

Wat is een Youngtimer?

Een Youngtimer is een auto die minimaal 15 jaar oud is. Voor een auto ouder dan 15 jaar betaal je  35% bijtelling over de dagwaarde in plaats van 22% over de nieuw waarde. Als je een nieuwe (brandstof) auto koopt krijg je 22% bijtelling. 22% van de nieuwwaarde van de auto word op geteld bij je belastbaar inkomen. De belastingdienst ziet dit als een soort extra salaris waar je ook belasting over dient te bepalen.

Bij een Youngtimer word de bijtelling niet bepaald door de nieuwwaarde van de auto maar door de dagwaarde van de auto. De bijtelling is wel iets hoger, 35% maar de dagwaarde is na 15 jaar vaak een fractie van de nieuwwaarde van een auto.

Voorbeeld verschillen youngtimer en normale auto

Een luxe BMW 5 serie kostte in 2005 ongeveer 65.000 euro. Normaal krijg je 22% bijtelling over de nieuwwaarde van de auto. Er word dus 14.300 bij je inkomen opgeteld. Als je jaarlijks bijvoorbeeld 40% inkomstenbelasting moet betalen zou je dus onder de streep 5720 euro extra betalen voor je auto.

Diezelfde BMW 5 serie is na 15 jaar nog ongeveer 5.000 euro waard. De bijtelling voor deze 15 jaar oude auto is 35%. Dit komt dus neer op 1750 euro bijtelling. Als je diezelfde 40% belasting betaald is dit dus ongeveer 700 euro. 

Als je een eigen bedrijf hebt kun je dus prive 700 euro betalen en vervolgens al je auto kosten aftrekken. Ook krijg je alle BTW terug over alle kosten aan je auto. Dit kan dus al vrij snel uit.

Waarom bestaat deze regeling?

De regeling is in het leven geroepen omdat het niet reëel is om voor een oudere auto de bijtelling te rekenen over de nieuwwaarde. Als je het mij vraagt zou het sowieso logischer zijn om bij alle auto’s de bijtelling te rekenen over de dagwaarde en niet de nieuwwaarde maar helaas beslis ik dat zelf niet.

Voor en nadelen Youngtimer

Voordelen:

  • Lage aanschafprijs
  • Lage bijtelling
  • Over het algemeen meer luxe dan een nieuwe betaalbare auto

Nadelen:

  • Meer onderhoud dan bij een nieuwe auto
  • Duurder qua brandstof

Populaire Youngtimers

Omdat een auto van 15 jaar vaak wel enigszins verouderd is worden goedkope auto’s minder vaak gekozen als Youngtimer. Vaak worden er luxe uitgevoerde BMW’s, Mercedessen, Volvo’s en Audi’s uitgekozen. Deze auto’s doen vaak niet onder voor een Citroen van een jaar oud. Je rijd als een koning en nog voordelig ook.

Wel moet je er rekening mee houden dat de kosten qua onderhoud vaak ook wat hoger zijn bij deze auto’s. Een auto die 15 jaar geleden een ton kostte is vandaag de dag wellicht 10.000 euro waard maar de onderdelen zijn vaak ook een stuk duurder dan bij een goedkope auto. Ook zul je wat meer. Brandstof gebruiken.

Uiteraard kun je ook voor een lichte, goedkope en zuinige youngtimer kiezen maar in de praktijk gebeurt dit weinig.

Tips dikke Youngtimer

Omdat we dit zelf toch wel erg leuk vinden; een paar ideeën van auto’s die je zou kunnen rijden die voldoen aan de youngtimer regeling.

Volvo V70 uit 2005
Prijs: 3.000 – 8.000 euro

Volvo v70 R line youngtimer

Een super mooie ruime gezinsauto die als hij goed onderhouden is nog makkelijk 10 jaar mee kan. Deze auto is in fatsoenlijke staat met een fatsoenlijke kilometer stand te krijgen vanaf ongeveer 3000 euro. Je moet wel een beetje geluk hebben om voor dit bedrag een exemplaar in goede staat te treffen. Vanaf ongeveer 5000 euro heb je ze voor het uitkiezen.

Range Rover Sport uit 2005
Prijs: 10.000 – 30.000 euro

Range Rover sport 2005

Nog zo’n auto die prachtig oud geworden is. De Range Rover Sport. Deze auto ziet er nog steeds fantastisch uit voor zijn leeftijd. Je kunt een echt dikke bak rijden met lage bijtelling. Echter zul je bij deze auto wel een potje moeten reserveren voor onderhoud. Deze auto’s staan niet bekend om de betrouwbaarheid om nog maar te zwijgen over het verbruik en onderhoud.

Maserati Quattroporte uit 2005
Prijs: 15.000 – 15.000 euro

maserati quattroporte youngtimer

Wil je echt iets bijzonders? Een Maserati met Ferrari motor kun je ook rijden als Youngtimer. Door deze regeling zal de bijtelling lager uitvallen dan een nieuwe Ford Mondeo. Of het verstandig is? Waarschijnlijk niet. Maar waar rij je nou liever in?

Volkswagen Phaeton uit 2005
Prijs: 5.000 – 15.000 euro

Een wolf in schaapskleren. Op het moment dat je bij je opdrachtgever aankomt in een Volkswagen zul je net wat sympathieker overkomen dan bij de Maserati hier boven. Toch is dit de ultieme luxe wagen. Deze Phaeton is te krijgen met een bescheiden V6 maar ook als 10 en zelfs 12 cilinder.

Uiteraard zijn alle bovenstaande voorbeelden niet enorm verstandig maar wel heel erg leuk. Als je echt veel geld wilt besparen kun je beter voor een iets meer bescheiden auto gaan. Als je zelf op zoek wil gaan naar een geschikte Youngtimer kun je via bijvoorbeeld Autoscout24 of Marktplaats zoeken naar auto’s van minimaal 15 jaar oud.

Wist je dat je ook een auto kunt rijden zonder wegenbelasting en met minimale verzekeringskosten? Lees hier meer over een Oldtimer.

Eén reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.