Opdrachten binnenhalen als zzp’er

Opdrachten binnenhalen als zzp’er

Opdrachten binnenhalen als zzp’er. Wil je voor jezelf beginnen? Of ben je misschien net gestart als zzp’er? Super leuk! Maar hoe kom je aan je eerste opdrachten?

Tegenwoordig starten steeds meer mensen een eigen bedrijf of gaan van een vaste baan naar een bestaan als zzp’er (zelfstandige zonder personeel). In 2019 waren er volgens het CBS 1,1 miljoen zelfstandigen in ons land. Dat vertegenwoordigd zo’n 12% van alle werkenden. Dit is dus ruim 1 op de 10. Vermoeden is dat dit aantal de komende tijd alleen maar blijft groeien. Er is dus flink wat concurrentie.

Een zzp’er is verantwoordelijk voor zijn eigen opdrachten. Dat kan soms best lastig zijn. Om opdrachten binnen te harken zul je iets moeten doen aan marketing. In deze blog geven we jou 13 tips om opdrachten te krijgen als zzp’er.

Opdrachten binnenhalen als zzp’er, onze 13 beste tips

1. Website

Een eigen website is enorm belangrijk. Vaak kun je best snel en goed scoren als zzp’er. De meeste schilders zijn een stuk minder bezig met marketing dan bijvoorbeeld website bouwers. Dit bied mogelijkheden. Zorg ervoor dat je een goede website laat bouwen of ga zelf aan de slag voor een goede website. Een goede website bestaat uit goede teksten. Steek hier tijd in om de concurrenten een stap voor te zijn. Dit kost in eerste instantie flink wat tijd en energie maar levert op lange termijn veel klanten op.

Vaak kun je sneller scoren door je dienst en de plaats als domeinnaam te kiezen. Mits deze beschikbaar is natuurlijk. Heb je een fietsenwinkel en ben je actief in Leeuwarden? Kijk dan eens of fietsenwinkelleeuwarden.nl nog beschikbaar is. Dit is een makkelijke manier om sneller te scoren in Google. Uiteraard moet je nog steeds goed je best doen op de website om daadwerkelijk bovenaan te komen in Google. Hoe je dat doet lees je hier: 

Zorg er ook altijd voor dat je een laagdrempelige manier hebt om een offerte aan te vragen. In online marketing taal noemen ze dit ook wel een ‘’CTA’’ of ‘’Call To Action’’. Zorg dat mensen door simpelweg een naam + telefoonnummer of naam + e-mailadres achter te laten snel een offerte kunnen aanvragen. Een vindbare website is leuk maar er moeten wel echt klanten uit komen.

2. Online Marktplaatsen

Er zijn heel veel websites te vinden waar je je kunt aanbieden als zzp’er. Ook buiten je eigen netwerk. Deze websites zijn specifiek bedoelt om opdrachten binnen te halen. Vaak betaal je de website hier een kleine fee voor of betaal je om een advertentie te plaatsen. De beste websites om je diensten aan te bieden vind je hier onder. 

Onderschat ook vooral Facebook niet. In verkoop groepen kun je bijvoorbeeld je diensten aanbieden. Ook zijn er vaak groepen te vinden waar je als zzp’er je diensten kunt aanbieden of waar consumenten kunnen zoeken naar hulp. Let wel op: in veel groepen zitten uitsluitend mensen die zichzelf aanbieden als zzp;er. Daar heb je in principe niet zoveel aan. Probeer groepen te vinden waar consumenten op zoek zijn naar zzp’ers.

3. Je netwerk

Maak gebruik van je huidige netwerk. Vertel iedereen die je spreekt wat je doet. Vaak levert dit het meeste opdrachten op. Vertel je vrienden en familie dat je begonnen bent als zzp’er en zorg ook dat je op Facebook, Instagram en andere social media platformen actief laat weten waar je mee bezig bent. Vaak is dit een super effectieve optie en dit kost helemaal niets.

4. Lever goed werk af

Door goed werk af te leveren zorg je voor goede mond op mond reclame. Dit zorgt niet direct voor nieuwe klanten maar levert op lange termijn zonder meer het meeste op. Door je netjes aan afspraken te houden en goed werk te leveren kun je in de toekomst nieuwe klanten aantrekken.

5. Samenwerken

Zoek andere zzp’ers waar je mee samen kunt werken. Ben je installateur en ken je een klusjes man? Zorg dat je een goede relatie opbouwt met deze klusjes man. Probeer om jouw klanten door te verwijzen naar hem of haar. Je zult merken dat deze persoon op termijn ook zijn of haar klanten door gaat verwijzen naar jou. Op die manier profiteer je hier beide van. Vraag niet of iemand jou een gunst wil verlenen maar verleen die ander eerst een gunst. Dit is vaak de meest effectieve manier om die ander ook iets voor jou te laten doen.

6. Benut alle mogelijkheden voor naamsbekendheid

Zeker in het begin is het belangrijk om alle opties om je naamsbekendheid te vergroten te benutten. Praat met zoveel mogelijk mensen op een verjaardag, zet een bord met je bedrijfsnaam en website in de tuin (bij bijvoorbeeld Drukzo kun je een forex bord voor een relatief laag bedrag laten drukken) en besticker je privé auto. Grijp iedere kans aan om van jezelf te laten horen. Je zult merken dat mensen al snel jou gaan benaderen als ze je nodig hebben of als iemand in hun kennissenkring je nodig heeft.

7. Benader potentiële klanten

Is het mogelijk om potentiële klanten te benaderen? Maak daar altijd gebruik van onder het mom van ‘’Niet geschoten is altijd mis’’. Ben je interieur designer? Misschien is het een goed idee om 500 flyers te maken en deze zelf in nieuwbouwwijken in je buurt te bezorgen. Bedenk waar je klanten zou kunnen vinden en probeer deze actief te benaderen. 500 flyers laten drukken kost je online bijna niks. Als je nog geen klanten hebt kost het zelf bezorgen van deze flyers ook helemaal niets. Dit is dus altijd een goed idee om te proberen.

8. Bedenk wat jouw ultieme klant is en hoe je deze kunt benaderen

Wat is jouw ultieme klant? Waar bevind deze persoon zich? En hoe kun je deze bereiken? Denk hier effectief over na. Is jouw klant een jong gezin met 2 werkende ouders? Bekijk dan in welke wijk deze klant zich zou kunnen bevinden? Is je klant iemand die in een uitkering zit? Dan zul je hoogstwaarschijnlijk in een andere wijk moeten zoeken.

9. Bedrijven

Bied je diensten aan bij bedrijven in dezelfde sector. Soms kun je op deze manier vast werk binnen halen. Vaak zijn de verdiensten wel wat lager dan bij een particuliere klant maar zeker in het begin kan elke cent erg welkom zijn. Vaak zijn bedrijven wel geïnteresseerd in wat hulp mits de prijs goed is.

10. Jouw boodschap

Zeker in het begin kan het verleidelijk zijn om alles aan te pakken. Sterker nog, vaak is dit ook nodig. Denk wel na over wat je echt goed kunt en hoe je je kunt onderscheiden. Op lange termijn levert dit vaak het meeste op. Als je ergens echt goed in bent of je focust op een bepaalde niche is het belangrijk om dit te blijven communiceren in je omgeving. Op die manier krijg je gericht de opdrachten die jij het liefste zou willen. Hiermee wil ik niet zeggen dat je opdrachten moet gaan weigeren, zeker niet in het begin. Maar probeer wel duidelijk voor ogen te houden waar je naartoe wil werken.

11. Reviews

Heb je een klus gedaan? Zorg ervoor dat je goede reviews verzameld. Of je dit nou doet op je Facebook, of je ervaringen deelt op je website of dat je mensen vraagt om een review achter te laten op Google. Vraag tevreden klanten altijd of ze je willen helpen door een review achter te laten. Je kunt tenslotte wel zelf beweren dat je goed werk verricht maar vaak geloven mensen dit eerder als het uit de mond van een ander komt.

12. Social media

Zorg dat je actief bent op social media. Plaats leuke voor en na foto’s van projecten of deel een anekdote over een klus die je gedaan hebt. Wees gewoon jezelf een geef een kijkje in wat jij precies doet. Door actief te zijn blijf je onder de aandacht en zit je voor in het hoofd van mensen op het moment dat ze jou misschien nodig hebben.

13. Onderscheiden 

Onderscheid je van concurrenten. Vaak kijken startende ondernemers naar hoe de concurrentie het aan pakt. Op zich een logische gedachte maar als je een ander na doet loop je altijd een stap achter. Bekijk waar jouw kracht ligt en probeer dit zo duidelijk mogelijk te communiceren naar de buitenwereld. Het is goed om naar de concurrentie te kijken en te leren van andere succesvolle bedrijven maar op de lange termijn heeft het nadoen van een ander geen zin.


Conclusie

Het bestaan als zzp’er is niet altijd makkelijk. Opdrachten binnenhalen als zzp’er kost vaak tijd. Door goed werk af te leveren en je netwerk in te zetten kun je snel nieuwe klanten vinden. Onthoud wel dat je netwerk inzetten vooral betekend dat je mensen laat weten wat je doet. Zeuren om werk bij iemand in dezelfde branche heeft vaak niet zoveel zin. Praat over wat je doet, laat zien wat je kunt en bewijs dat je goede kwaliteit levert. Je zult zien dat dit werkt als een soort sneeuwbal effect. De eerste paar klanten binnenhalen is vaak het lastigste. Op het moment dat je een aantal klanten hebt en je deze tevreden houd zullen deze hier over gaan praten. Hoe meer tevreden klanten hoe meer mond op mond reclame. Misschien hoopte je op een iets snellere oplossing, welke er ook is in de tips hier boven. Maar op de lange termijn zul je het toch van goed werk en mond op mond reclame moeten hebben.

Lees hier al onze artikelen over Ondernemen.

Heb je zelf nog tips over opdrachten binnenhalen als zzp’er? Laat het dan even weten in de reacties!

Eén reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.