Wat is SEO en hoe werkt het?

Wat is SEO en hoe werkt het?

Je hoort het overal, je hebt SEO nodig voor je website. Maar wat is SEO en hoe werkt het? Dit gaan we in dit artikel behandelen.

In dit artikel ga ik de basis principes behandelen. SEO is super complex en is eigenlijk niet in een kort artikel uit te leggen. Er zijn letterlijk boeken geschreven over dit onderwerp. Dit artikel is niet geschreven voor SEO specialisten. De informatie is voor iedereen die zich hier nog niet echt in verdiept heeft enorm waardevol en kan voor enorme resultaten zorgen. Met deze basis kennis kun je heel veel lokale bedrijven goed op de kaart zetten.

Search Engine Optimization

SEO is in normaal Nederlands zoekmachine optimalisatie. Je zorgt er dus voor dat Google jouw website serieus neemt en jou hoog in de zoekresultaten plaatst. Voor veel bedrijven is dit enorm belangrijk. Heb je een witgoed winkel in Amsterdam? Dan zul je goed willen scoren als iemand zoekt op ‘’Wasmachine Amsterdam’’. Degene die dit opzoekt is vast en zeker op zoek naar een nieuwe wasmachine, en die heb jij. Als jij het bovenste resultaat bent is de kans veel en veel groter dat je dit product verkoopt dan dat je op plaats 3 staat. Als je op de tweede pagina staat doe je eigenlijk niet meer mee en maak je nauwelijks kans op deze verkoop.

SEO is gratis

SEO is super belangrijk omdat het in principe gratis is. Je kunt adverteren via Google of andere platformen maar hier betaal je meestal per klik een bepaald bedrag. Dit is bij SEO niet het geval. Als het je lukt om de eerste posities te veroveren is het verkeer vanaf dat moment allemaal gratis.

Wat is SEO?

SEO is niet 1 ding maar is een verzameling van factoren. Ook is er altijd veel onduidelijkheid over SEO. Zo krijg ik als ik een website bouw wel eens de vraag ‘’Kun je ook een SEO installeren?’’. Dit is dus niet wat SEO is. Het draait er om dat je een gebruiksvriendelijke website hebt die aan bepaalde eisen voldoet. Bij het optimaliseren is het dus ook enorm belangrijk om de gebruiker in je achterhoofd te houden. Het alles belangrijkste is dat de gebruiker iets heeft aan jouw website.

De volgende factoren hebben invloed op de vindbaarheid van je website:

  • Content. Dit zijn productteksten, blogs, foto’s en video’s
  • Snelheid. Het is belangrijk dat je website snel laad. Dit verbeterd de ervaring van de gebruiker.
  • Links. Hoe meer andere websites er naar jouw website linken hoe beter voor je website. (meer uitleg verderop in dit artikel)
  • Social media. Je aanwezigheid en succes op social media hebben ook invloed op de vindbaarheid van je website.

    Als je de wasmachine in het eerdere voorbeeld wil verkopen moet je er dus voor zorgen dat de pagina van de wasmachine perfect is voor jouw klant. De klant kan dus alle informatie vinden over het product. Vertel waarom het een goede machine is en vermeld ook vooral alle technische specificaties. Hoe uitgebreider hoe beter. Daarnaast zou je nog een video kunnen opnemen waar in je uitlegt waarom de wasmachine de allerbeste van de hele wereld is. Op het moment dat je dit doet zal Google op een bepaald moment vinden dat jouw pagina het belangrijkste is voor dit zoekwoord en zal google je ook hoger in de resultaten zetten.

Content

Goede hoogwaardige content is enorm belangrijk voor je website. Content zijn teksten. Dit kunnen productteksten zijn (het eerdere voorbeeld, je wasmachine perfect omschrijven) maar ook blogs waarin je zaken uitlegt en product of uitleg video’s. In theorie is meer content altijd beter alleen het is wel van belang dat het waardevol is. Op het moment dat je 3000 woorden schrijft over de wasmachine die eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn zal geen enkele gebruiker dit gaan doorlezen. Voor je content moet je dus altijd de gebruiker in gedachten houden en niet alleen gaan schrijven voor de zoekmachines.

Je content moet ook op een bepaalde manier opgebouwd zijn. Zo is het voor de leesbaarheid belangrijk dat je tussenkopjes gebruikt. Daarnaast zijn kopteksten van invloed. Ook is het belangrijk om niet TE veel te optimaliseren. Als je bijvoorbeeld wil scoren op ‘’Wasmachine Amsterdam’’ moet je niet 500 keer deze zoekterm gaan gebruiken. Dat gaat zijn doel voorbij en helpt niet mee voor de leesbaarheid van het artikel.

Een goede makkelijke manier om te zorgen dat al je productteksten en artikelen SEO verantwoord zijn is de plugin Yoast SEO. Deze plugin checkt automatisch je teksten en zorgt ervoor dat je goede meta teksten en titels (het stukje tekst op google) kunt maken. 

Als je werkt met Yoast zul je na een tijdje merken dat het een tweede natuur word om op deze manier te schrijven. In eerste instantie zullen je teksten nog flink wat verbetering behoeven maar na verloop van tijd worden je teksten steeds beter.

Je kunt een betaalde versie van Yoast gebruiken maar de gratis versie is al enorm de moeite waard. Lees hier meer over Yoast.

Yoast checklist
Yoast checklist onder ieder blog of product

Snelheid

Een snelle website zorgt voor een goede gebruikerservaring. Daarom is het belangrijk om je website zo snel mogelijk te houden. Hier kun je voor zorgen door bijvoorbeeld afbeeldingen te verkleinen. Op het moment dat je afbeeldingen van 2MB hebt (wat een goede foto zomaar is) zorgt dit voor een tragere website. In een ideale situatie zijn je foto’s niet veel groter dan 100KB. 

Daarnaast zorgen onnodige plugins ook voor een langzame website. Ook heeft je hosting partij invloed op de snelheid van je website.

Wil je weten hoe jouw website er voor staat? Je kunt inzicht krijgen in de snelheid van je website via deze tool: Google speed check

Links

Backlinks zijn ook van invloed op je vindbaarheid. Backlinks kunnen links zijn vanaf social media maar ook vanaf andere websites. In principe hebben alle links invloed maar een echt goede backlink komt van een goede grote website met veel autoriteit. Een link van bijvoorbeeld het AD is veel meer waard dan 100 links van matige websites.

Je kunt de autoriteit van je eigen website verhogen door te linkbuilden. Wel is het dus belangrijk om op zoek te gaan naar goede links. Links kun je regelen door bijvoorbeeld een gastblog te schrijven voor een andere website. Ook kun je iets doen wat nieuwswaardig is of heel veel gedeeld word op social media.

Je kunt ook links kopen of het linkbuilden uit besteden. Dit kan invloed hebben maar houd altijd goed in de gaten dat je serieuze links krijgt. Als iemand je link op 500 matige websites plaatst zal Google deze al gauw negeren omdat het niet organisch en logisch verkregen is. Je kunt beter wat meer tijd besteden in een goede backlink door bijvoorbeeld een leuke ludieke actie of een gastblog.

Social Media

Social media links en social engagement waren tot voor kort niet van invloed op je vindbaarheid. Tegenwoordig telt dit ook mee. In hoeverre dit mee telt deelt google niet maar het word steeds belangrijker. Heb je een grote Facebook, Instagram of Pinterest pagina? Dit zal Google meenemen in het oordeel over jouw website. De engagement is het belangrijkste. 10.000 likes doen in principe niet heel veel. Het is belangrijker dat er gereageerd, geliked en gedeeld word.

SEO uitbesteden

Ga je je SEO uitbesteden? Zorg altijd dat je een bedrijf zoekt die zelf goed vindbaar is. Het klinkt knullig en bijna te gek om waar te zijn maar er zijn enorm veel bedrijven die deze diensten aanbieden en zelf helemaal onvindbaar zijn. Je kunt je dan afvragen of dit bedrijf het voor een ander wel kan realiseren.

Zoekwoorden kiezen

Zoekwoord onderzoek is ook erg belangrijk. Sommige zoektermen kun je sneller op scoren dan andere. Als je diezelfde wasmachine wil verkopen kun je proberen te scoren op ‘’wasmachine’’ maar dan zijn Coolblue en de Media Markt waarschijnlijk je concurrent. Je kunt ook proberen te scoren op ‘’Goedkope wasmachine Amsterdam’’. De zoekvolumes zijn een stuk lager maar de concurrentie op dat zoekwoord vaak ook. Controleer dus altijd goed of er simpele laagdrempelige zoektermen zijn waar op je snel kunt scoren. De grotere zoektermen kun je uiteraard ook op inzetten maar dit duurt vaak langer en is meer werk.

Geduld 

Ga je nou keihard aan het werk met de punten hier boven? Ga je blogs schrijven, je foto’s optimaliseren en je website verbeteren? Top! Helaas heb je ook nog wat geduld nodig. Als je begint met een website met weinig historie kan het even duren voordat je website goed indexeert.  Hoe langer je consequent bezig bent met je website hoe meer waarde deze ook krijgt. SEO is dus niet iets wat je zo even ‘’installeert’’ of wat je kunt kopen. Meestal gaat er veel tijd en energie in zitten om je website goed te laten scoren.

Geen trucjes

In het verleden zijn er nog wel eens trucjes geweest om snel hoger in de zoekresultaten te komen. Tegenwoordig is dat eigenlijk niet meer mogelijk. Waar je vroeger met een goede domeinnaam en 2 artikelen een heel eind kwam moet je nu vaak van goede huize komen om goed te scoren in Google. Het algoritme van google is tegenwoordig zo goed en uitgebreid dat de beste content eigenlijk altijd komt bovendrijven. De harde realiteit is dat goed scoren in Google gewoon hard werken is. Uiteraard is dit in de ene branche veel makkelijker dan de andere maar je positie heeft meestal gewoon te maken met de beste en snelste website met de meeste hoogwaardige content.

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Het is natuurlijk jammer om te lezen dat het veel werk is om goed te scoren op Google maar het is ook een enorm voordeel. Voor je concurrentie is het net zo moeilijk om goed te scoren. Die hebben ook het geduld nodig en in de praktijk zijn er weinig mensen die dit hebben. Dit is dus jouw kans om uit te blinken en beter te zijn dan de concurrent. Door hard te werken aan je website zonder hier direct iets voor terug te verwachten kun je iets opbouwen. Als je jezelf voor houd dat de beloning later komt en geduldig blijft doorwerken aan blogs en het optimaliseren van je website heb je een serieuze kans op de nummer 1 positie in Google. En als iemand hier iets aan wil doen zal diegene hetzelfde geduld en dezelfde tijd moeten investeren om jou te verslaan.

Nogmaals, dit is de basis waar heel veel ondernemers wat aan kunnen hebben. Uiteraard is er nog veel meer te vertellen over dit onderwerp. Heb je zelf tips waar iemand anders wat aan kan hebben? Laat het dan vooral even weten in de reacties onder dit artikel!

Misschien is dit artikel ook iets voor jou: Wat kost een website?

4 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.