15 webshop tips – Succesvolle webshop starten

Webshop tips. Op dit moment is het enorm populair, een webshop starten. Webshops schieten als paddestoelen uit de grond. Maar hoe zorg je er nou voor dat je bezoekers op je website krijgt en dat je ook daadwerkelijk je producten verkoopt. 

Veel webshops zijn niet winstgevend. Het aantal mensen dat ook echt van een webshop kan leven is helemaal dramatisch laag. Hoe kun jij er nou voor zorgen dat jij de succesvolle webshop bent die wel winstgevend is? Lees hier onze 13 webshop tips.

1. Goede voorbereiding

Bedenk van te voren goed hoe je je product aan de man gaat brengen. Je kunt nog zo’n fantastisch idee hebben maar als niemand weet wat je idee is kun je onmogelijk verkopen genereren. De meest prachtige webshop met super goedkope kwalitatief geweldige producten verkoopt niets zonder bezoekers. Een marketeer met een matig idee kan daarentegen gigantische verkopen realiseren. In een ideale situatie ben je natuurlijk een marketeer met een goed product.

2. Kies de juiste niche

Als je begint is het vaak slim om in een kleine niche te beginnen. Veel mensen willen bijvoorbeeld een online kledingwinkel beginnen. Dit is natuurlijk een prachtig product alleen hier is ook enorm veel concurrentie in. Zo zul je met een kledingwinkel moeten concurreren met bedrijven als de H&M, Zara en andere enorme ecommerce partijen. Als je een webshop begint in een kleine niche zoals bijvoorbeeld legerkisten of speelgoedauto’s is de kans groter dat je kunt concurreren.

De potentiële omzet van een grote doelgroep is natuurlijk veel groter, echter is de slagingskans door veel concurrentie een stuk kleiner.

3. Doe goed marktonderzoek

Zelfs in kleine niches kan het nog lastig zijn om voeten aan de grond te krijgen. Kijk dus altijd goed wat de concurrentie is en of je hiermee kunt concurreren. Als je denkt dat je een beter product kunt leveren of dit beter in de markt kunt zetten is het alsnog een goed idee om te beginnen maar bepaalde markten kunnen verzadigd zijn. Zo is het momenteel bijvoorbeeld enorm lastig om schoenen te verkopen. Je moet wel van goede huize komen om hier een nieuwe succesvolle webshop in te beginnen.

Het is goed om van te voren de juiste verwachtingen te hebben. Beginnen in een markt waar veel concurrentie in is is zeker mogelijk maar het is belangrijk om te weten waar je aan begint.

4. Begin een blog

Het is super goed om een blog te hebben naast je webshop. Dit is goed voor de vindbaarheid van je webshop en kan voor directe verkopen zorgen. Zo zou je in een woon webshop bijvoorbeeld een blog kunnen schrijven over de beste interieur ideeën en daarbij linkjes kunnen plaatsen naar producten op je website. Een blog heeft pas echt zin als je goede en leuke artikelen schrijft en regelmatig wat nieuws plaatst.

5. Gastbloggen

Daarnaast kun je ook nog gast bloggen. Als je echt verstand hebt van jouw niche kun je hier artikelen over schrijven en deze aanbieden aan andere gerelateerde blogs. Stel wel als eis dat je graag 2 of 3 links naar je eigen website in het artikel wil verwerken. Dit is goed voor je SEO en kan ook nieuwe klanten opleveren.

6. Schrijf goede productteksten

Goede unieke productteksten zijn heel goed voor de vindbaarheid van je producten. Simpelweg informatie van je leverancier kopiëren levert vaak niets op en kan zelfs negatief werken voor de vindbaarheid van je webshop. Beschrijf je producten dus zo goed en uitgebreid mogelijk. Het is ook het beste om gebruik te maken van eigen productfoto’s. Op productniveau proberen te scoren in Google is makkelijker dan op een complete categorie. Zo is het makkelijker om te scoren op ‘’Grote sta lamp’’ dan op ‘’Lampen’’. Hoe specifieker de zoektermen hoe beter.

7. Marktplaats

Iedereen kent Marktplaats natuurlijk wel. Maar ken je Admarkt ook? Hier kun je als zakelijke partij adverteren via een CPC (Cost Per Click) systeem. Dat wil zeggen dat je per click betaald. Je maakt 1 keer een advertentie aan en kunt die gewoon ongelimiteerd door laten lopen. Voor veel producten is dit een fantastische manier om meer verkopen te genereren. Je kunt dit ook proberen met 50 euro gratis Admarkt tegoed. De code hiervoor vind je op Marktplaatszakelijk

8. Social Media

Uiteraard promoot je je producten op Social Media. Zo ver was je zelf waarschijnlijk ook al wel. Maar wist je ook dat in bijna alle niches wel Facebook groepen te vinden zijn? Door actief te zijn in dit soort groepen en regelmatig andere mensen te helpen en te adviseren bouw je een stukje goodwill op. Je kunt dan ook af en toe een link naar een blog plaatsen (waar uiteraard weer links naar je shop in staan) voor wat meer naamsbekendheid.

9. Video’s maken

Dit is een enorm goede manier om een band met je klant op te bouwen. Door video’s te maken waarin je je eigen gezicht laat zien voelen mensen zich meer verbonden met je bedrijf. Je kunt dit doen in de vorm van vloggen, uitleg video’s of af en toe een korte update over je bedrijf. Hoe dan ook kan dit heel veel opleveren voor zowel vindbaarheid als het contact met je klant.

10. Wees geduldig

Over het algemeen gaat dit niet over 1 nacht ijs. Het kan natuurlijk zo zijn dat je webwinkel ineens gigantisch groeit maar veel van bovenstaande strategieën kosten tijd. Door geduldig en consequent te blijven werken aan je shop, ook als het nog niet zoveel oplevert, zul je je omzet op lange termijn zien groeien. Houd ook altijd de klant in gedachten. Zorg ervoor dat je foto’s en productteksten beter zijn dan die van een ander, schrijf goede blogs en maak een gebruiksvriendelijke website. Kwaliteit komt altijd boven drijven.

11. Begin ook écht

Als je nog niet begonnen bent besef je dan het volgende: Het belangrijkste is om ook echt te beginnen. Zorg ervoor dat je niet te perfectionistisch bent en durf ook op je bek te gaan. Als je je website lanceert voordat alles 100% klopt vergaat de wereld ook niet. Het proces van starten en je eerste verkopen genereren levert veel meer inzichten op dan 5 jaar voorbereiden. Leer van het proces en wees niet te bang om fouten te maken. Zorg ervoor dat je dus niet alleen webshop tips leest maar ze ook echt in de praktijk brengt.

12. Google Shopping en Adwords

Dit is een enorm effectieve manier van adverteren. Veel webshops draaien volledig op deze manier van adverteren. Je betaald per click (CPC). Je kunt zelf instellen hoeveel je maximaal wil betalen. Hoe meer concurrentie en hoe hoger de bedragen van het aangeboden product, hoe hoger de minimale CPC is.

Je kunt ook erg veel geld verliezen door deze manier van adverteren. Daarom is het goed om je hier wel in te verdiepen alvorens je start met hoge advertentie budgetten. Zoek goed uit hoe het werkt en begin met lagere bedragen. Probeer de optimale CPC te benaderen. Je wil natuurlijk niet te veel betalen maar als je te weinig betaald word je advertentie überhaupt niet vertoont.

13. Influencers

Maak gebruik van influencers mits deze te vinden zijn in jouw branche. Vaak kun je zeker als je bijvoorbeeld in een branche als kleding of wonen zit makkelijk influencers vinden die in ruil voor een product of kleine vergoeding je website en product willen promoten. Dit is goed voor de vindbaarheid van je website (mits ze een backlink plaatsen) en kan je onder de aandacht brengen van een publiek dat geïnteresseerd is in jouw product. In bijna iedere branche zijn wel influencers of blogs te vinden om mee samen te werken.

Probeer kleinere influencers te vinden. Het is onbetaalbaar om met grote influencers samen te werken. Vaak is het effect ook nog groter als je iemand vind die heel specifiek bij jouw product past maar iets minder volgers heeft.

14. Betrouwbaarheid

Tegenwoordig zijn er heel veel verhalen bekend over webshops die mensen proberen op te lichten. Daarom zijn veel consumenten huiverig met online bestellen. Je moet er dus voor zorgen dat je webshop betrouwbaar over komt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een grote foto van jezelf of je pand op de homepagina te zetten. Ook kun je bijvoorbeeld een video maken waarin je mensen welkom heet op je website. Als er een gezicht zichtbaar is achter je webwinkel zullen mensen veel eerder geneigd zijn om je te vertrouwen.

15. Reviews

Probeer reviews te verzamelen. Ook dit helpt weer voor de betrouwbaarheid. Je hoeft niet perfect te zijn maar als het grootste gedeelte van de reviews positief is verhoogt dit de kans op verkopen enorm. Je kunt er ook voor kiezen om klanten ieder product los te laten beoordelen op je website zelf. Dit is gratis content en kan potentiële klanten helpen om hun keuze te maken.

Conclusie 

Er is niet echt 1 magische truc om een fantastische en stabiele webshop op te bouwen. In werkelijkheid is het een combinatie van veel factoren die allemaal een beetje invloed hebben op het succes van je webshop.

Kies 1 van de webshop tips uit deze lijst en maak dit je eigen. Begin bijvoorbeeld met bloggen. Zorg dat je begrijpt hoe dit werkt en waarom het werkt, schrijf een aantal artikelen en ga dan pas verder met bijvoorbeeld Facebook advertenties. Test dit uitgebreid, zorg dat je precies weet wat je doet en dat het werkt en ga dan weer door met het volgende. Het is belangrijk om verschillende manieren uit te buiten maar je moet wel je focus houden en niet alles half doen.

Heb je nog vragen of zelf meer webshop tips? Laat het dan even weten onder dit artikel!

Wil je starten met je eigen webshop? Lees dan ook nog even dit artikel: Veel gemaakte fouten startende ondernemers.


1 reactie

Webshop starten naast je winkel, verstandig? - Fnce.nl · maart 9, 2021 op 3:37 pm

[…] Tips voor een succesvolle webshop […]

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *