Webshop starten naast je winkel, verstandig?

Je hebt al een fysieke winkel en je speelt al een tijdje met het idee. Moet ik een webshop starten naast mijn winkel? Misschien denk je dat je zo meer omzet kunt genereren of wellicht ben je wel gesloten geweest in verband met Corona en wil je de volgende keer voorkomen dat al je omzet weg valt als er iets met je winkel gebeurd. In dit artikel gaan we je vertellen of het verstandig is om een webshop te starten naast je winkel en waar je op moet letten.

Voorsprong

Veel webshops kiezen er toch voor om als het goed gaat ook een stenen winkel te openen. Dit is praktisch, het schept vertrouwen en je hebt direct een showroom voor je producten. Als je dus een webshop wil beginnen sta je eigenlijk al 1-0 voor. Daarnaast weet je waarschijnlijk al heel veel over je producten en heb je al voorraad in huis. Het starten van een webwinkel gaat op deze manier dus veel makkelijker en sneller dan dat je vanuit het niets begint.

Snelheid

Als je zowel een webshop als een fysieke winkel hebt kunnen klanten ook thuis al een bestelling plaatsen en deze afhalen. Dit vind ik zelf een enorm voordeel. Je klant plaatst thuis zijn of haar bestelling en betaald deze ook. Vervolgens leg jij het op een rustig moment klaar en kan de klant het ophalen als het klaar ligt. Zeker als je veel kleine producten verkoopt is dit erg handig.

Veel werk

Houd er wel rekening mee dat een webshop veel werk is. Niet alleen het inpakken en opsturen maar ook vooral het onderhouden en opbouwen van je webshop. Het is geen kwestie van een website online knallen en verkopen. Je moet actief bezig zijn met het promoten van je webshop. Een webshop zonder bezoekers verkoopt namelijk niets. Ook is de vindbaarheid een belangrijk onderdeel. Je zult hier dus serieus veel tijd in moeten steken om dit tot een succes te maken.

Online oriënteren, kopen in de winkel

Een van de belangrijkste voordelen van een webshop naast je winkel is dat klanten tegenwoordig vaak online oriënteren en vervolgens in de winkel kopen. Als ik nu een nieuwe televisie wil aanschaffen kijk ik eerst online naar wat dit ongeveer gaat kosten en waar de televisie aan moet voldoen. Vervolgens kies ik 1 of 2 kandidaten uit en ga ik naar de winkel om hem te bekijken en eventueel aan te schaffen. Op het moment dat je assortiment niet online te bekijken is is de kans vrij aanwezig dat je omzet mis loopt. Je kunt de webshop dus ook zien als een soort verlengde van je huidige winkel.

Risico spreiden

Veel ondernemers zijn hier wel mee bezig. Wedden op meerdere paarden en risico spreiden. Een webshop naast je fysieke winkel is hier een fantastisch voorbeeld van. Je boort een extra verkoopkanaal aan en gaat gegarandeerd klanten aantrekken die je anders nooit had kunnen bereiken.

Losse onderneming

Zoals hierboven vermeld is een webwinkel echt een extra verkoopkanaal. En ondanks het feit dat het je winkel versterkt en andersom kun je het wel zien als een losse onderneming. Je webshop gaat gegarandeerd een hoop tijd in beslag nemen.

Kosten

Een webshop brengt ook kosten met zich mee. Door je zelf te verdiepen in je webshop kun je een hoop geld besparen door hem zelf te onderhouden, uit te breiden of misschien zelfs helemaal zelf te bouwen. Maar zeker als je al een drukke winkel hebt zul je toch moeten investeren in een goede webshop.

Groei

Online winkelen zit enorm in de lift. In deze grafiek van het CBS zie je dat de afgelopen jaren de online omzet enorm blijft groeien. Daarom is een webshop een goede manier om je voor te bereiden op je toekomst en ervoor te zorgen dat je bedrijf met de tijd mee gaat.

Conclusie

Het gaat een hoop tijd en energie kosten maar het is een fantastisch idee om een webwinkel te beginnen naast je huidige fysieke winkel. Alleen al het feit dat een consument thuis jouw assortiment kan bekijken is al heel erg van toegevoegde waarde. Daarnaast weet je al veel van je artikelen en kun je deze uitgebreid beschrijven, testen, fotograferen en allemaal andere dingen doen om je product aan de man te brengen. Daarnaast heb je ook direct een showroom wat veel vertrouwen wekt bij de klant. Soms kan dit ook de doorslaggevende factor zijn voor een consument omdat ze weten dat er een fysieke locatie is waar ze naartoe kunnen als er iets aan de hand is.

Meer weten over een webshop starten? Lees dan deze artikelen eens door.


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *